شروع دیجیکالا از کجا بود
دیجیکالا از کجا شروع شد؛ قبل از آن مشغول به چه تجارت یا فعالیتی بودید؟
در
سال ۱۳۸۴ و از فارغالتحصیلی ما چند سالی میگذشت. هر دو به عکاسی دیجیتال
علاقه زیادی داشتیم و کمابیش عکاسی دیجیتال را پیگیری میکردیم. البته
تجهیزات عکاسی حرفهای نداشتیم.
دیجی کالا
دقیقاً
زمانی بود که عکاسی آنالوگ به دیجیتال در حال تغییر بود ولی اطلاعات فنی
زیادی در این حوزه وجود نداشت. عکاسها هم خیلی اطلاعات فنی دقیقی راجع به
عکاسی دیجیتال نداشتند و بعضی از آنها هم اعتقادی به این عکاسی نداشتند.
تصمیم گرفتیم یک دوربین دیجیتال بخریم تا در سطح حرفهایتری عکاسی را
ادامه دهیم.
شروع به جمعآوری اطلاعات درباره عکاسی دیجیتال و
دوربینهای این حوزه کردیم. هیچ اطلاعاتی وجود نداشت؛ هم عکاسی دیجیتال
جدید بود و هم اینکه دوربین دیجیتال وسیلهای مصرفی اما به شدت تخصصی بود.
اطلاعات فنی و کاربردی زیادی برای مصرفکننده وجود نداشت، در نتیجه در
اینترنت جستوجو درباره دوربینها و عکاسی دیجیتال را شروع کردیم.
با
یک سایت تخصصی خارجی در حوزه عکاسی دیجیتال آشنا شدیم، نقد و بررسیها و
مقایسههایش را خواندیم و در نهایت بهترین دوربین موردنظرمان را انتخاب
کردیم و از بازار جمهوری تهران خریدیم. بعد از چند روز استفاده احساس کردیم
این دوربین اشکال دارد. نمیدانستیم اشکال کار کجاست اما تصاویر ثبتشده
با نمونههایی که در اینترنت از آن دوربین دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از
مدتی فهمیدیم لنز همراه دوربین با نمونهای که باید روی آن باشد، متفاوت
است.
لنز روی دوربین دستدوم و تعمیر شده بود. این اتفاق برای ما
بسیار ناخوشایند بود. یک اتفاق خوشایند با اطلاعات و تجربهای که کسب کرده
بودیم و یک اتفاق ناخوشایند با تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد
هم نبود. این تجربه جرقه یک ایده تجاری برای ما شد.
سال ۱۳۸۵ شروع
کردیم به مطالعه در این حوزه و مدل تجاری دیجیکالا حول نقد و بررسی و فروش
اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. میخواستیم همزمان هم به بالا رفتن سطح
اطلاعات مخاطبمان کمک کنیم تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی
کنند و هم به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند. با این ایده
دیجیکالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد. با یک
تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود، کار را در آپارتمان اداری
برادر بزرگترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت
کردیم. به تدریج و با سرویسهای متفاوتی که هر روز ارائه میشد، از
دیجیکالا استقبال شد و بازدید سایت بالا رفت.
رفتهرفته قابلیتهای
فروش را اضافه کردیم. هر چند ماه یک بار، گروههای جدید محصولی را به سبد
کالاهای عرضهشده اضافه میکردیم تا اینکه توانستیم تمام کالاهای دیجیتال
را پوشش دهیم و تیم را در حوزه تولید محتوا و بازاریابی تقویت کنیم. سپس
با افزایش بازدید و تعداد سفارشهای روزانه به مسائل زیرساختی تجارت
الکترونیک مثل پلتفورم نرمافزاری پرداختیم. پلتفورم مورداستفاده توسط
تیم دیجیکالا طراحی و تولید شد که تاثیر زیادی در رشد و گسترش فروشگاه
داشت.
منابع : ساتین – عصر ایران
دیجی کالا
- ۹۴/۱۲/۰۵