جدیدترین

جدیدترین مطالب روز اینترنت را در وب ما ببینید

جدیدترین

جدیدترین مطالب روز اینترنت را در وب ما ببینید

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آموزش و طرز تهیه کیک کشک بادمجان

آموزش و طرز تهیه کیک کشک بادمجان

آشپزی

مواد لازم

بادمجان                                     ۳ عدد
کشک                                       ۲۵۰ گرم
پیاز                                           ۲ عدد
گردو                                         به مقدار لازم
نعنا                                          به مقدار لازم
کنجد                                        به مقدار لازم
روغن                                        به مقدار لازم
آب                                           ۱ استکان
نمک و ادویه                               به مقدار لازم
نان تست                                  ۱ بسته
سبزی خوردن                             به مقدار لازم

کیک کشک بادمجان

طرز تهیه

طرز تهیه کشک بادمجان

یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن سرخ می کنیم پیاز که طلایی رنگ شد بادمجان (بادمجان را می شوییم و پوست می گیریم و خرد می کنیم) را به آن اضافه می کنیم و مقداری نمک و ادویه داخل آنها می ریزیم سپس آب را به آنها اضافه می کنیم و حدود نیم ساعت اجازه می دهیم با شعله کم بامجان ها کاملا بپزنند بعد از آن مقداری نعنا داغ درست می کنیم و بادمجان که مقداری سرد شد کشک و مقداری نعنا داغ را به آن اضافه می کنیم

آموزش و [طرز تهیه کیک کشک بادمجان]

برای تهیه کیک کشک بادمجان

کناره های نان تست را می گیریم و به شکلی که دوست داریم کیکمان باشد نان های تست را قرار می دهیم ما در اینجا ۴ عدد نان تست را به شکل مربع کنار هم قرار دادیم سپس مقداری کشک بادمجان را روی نان ها قرار می دهیم و پخش می کنیم بعد ۴ عدد نان دیگر را بر می داریم کناره هاشون را می گیریم و روی مواد قرار می دهیم و مقداری فشار می دهیم تا به هم بچسبند همین کار را تا چند لایه انجام می دهیم در لایه آخر بعد گذاشتن نان دیگه کشک بادمجان روی آنها نمی ریزیم و روی لایه آخر و همین طور دورتا دور کیکمان (نان ها) را کشک می مالیم و داخل یخچال قرار می دهیم و ۱ ساعت قبل از صرف کردن آن را از یخجال بیرون آورید و سپس آن را به شکل دلخواه خودتان تزیین کنید

کیک کشک بادمجان
تزیین کیک

در اینجا برای تزیین کیک یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و سرخ می کنیم  و همین طور از مقداری کنجد و گردو و نعنا داغ استفاده شده است و بوسیله پوست بادمجان و خلال پاپیون درست کردیم و وسط آن یک تربچه قرار دادیم و برای تزیین دور ظرفمان از مقداری سبزی خوردن استفاده کرده ایم.

طرز تهیه کیک کشک بادمجان

منبع:اختصاصی میهن گرام

کیک کشک بادمجان

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

عکس قدیمی از ۳۰ سال پیش احسان علیخانی

عکس احسان علیخانی

عکس بازیگران :برای مشاهده عکس قدیمی از ۳۰ سال پیش احسان علیخانی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

احسان علیخانی با انتشار عکس زیر نوشت :

خوشحال و شاد، حتی بدون دلیل ، سی ساله پیش…

عکس قدیمی از 30 سال پیش احسان علیخانی

عکس

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

معضل شبکه های اجتماعی در زندگی زناشویی

معضل شبکه های اجتماعی در زندگی زناشویی

زناشویی

به گزارش میهن گرام :لایک، کامنت، شیر، فوروارد، و سایر مشتقات شبکه های اجتماعی – مجازی مثل استیکرها با ورود خود جای انرژی های مثبت، ارتباطات رو در رو همچون دوست داشتن، ارائه نظر و صحبت، تبلیغات، انتشار و احساسات درونی و بیرونی واقعی که دو طرف را به هم نزدیک می‏کند گرفته است. این شبکه‏ ها در نظر کاربر جذاب می‏آید و در نتیجه او را به سمت خود می‏کشاند.

مسئله ای که این میان مطرح می‏شود، این است که چرا امروزه تکنولوژی‏ ها ،گذشته از مسائل دیگر  برخی زندگی‏های مشترک را در سلطه خود گرفته اند؟

استفاده درست و نادرست از هر اختراع یا وسیله‏ ای که به جهت تکنولوژی در دسترس مخاطب قرار می‏گیرد به نوع دیدگاه اشخاص بر می‏گردد. اگر از تکنولوژی به درستی استفاده نشود نه تنها نمی‏تواند در زندگی فردی اشخاص مفید باشد ، بلکه اثرات بسیار مخربی نیز به جا می گذارد. با این حال با اشخاصی مواجه هستیم که خود و زندگی مشترک شان را با حضور نا به جای این شبکه‏ ها با مخاطره رو به رو می‏کنند.

*دنیای مجازی  بلا یا راحت جان؟!

فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ ریزی در استفاده از این شبکه‏ ها باعث ناهنجاری هایی می‏شود که روابط زوجین و بنیان خانواده ها را با زلزله ای خفیف در آغاز و در صورت غفلت با ویرانی همراه می‏کند.

زیبا، ۳۹ ساله، فروشنده می‏گوید: این پنجره وسیعی که پیش چشمان ما باز شده از یک سو بسیاری از زندگی‏ها را به هم ریخته است، چون گاهی اوقات، حریم ‏ها و خط قرمزها در زمان استفاده رعایت نمی‏شود که این نزدیکیِ زیادِ روابط، آسیب زدنی است، از سوی دیگر همین شبکه‏ ها برای تجارت و کسب و کار برای برخی افراد موفقیت به همراه دارد.

دکتر رزا افشار، جامعه شناس می‏گوید: استفاده زیاد و ارتباط با کسانی که هویت‏های خود را جعل می‏کنند یا قصد سودجویی دارند باعث می‏شود این افراد از هویت و فرهنگ اصلی دور شوند و هر عقیده اشتباه، تصاویر، مطالب عجیب و آزادی لجام گسیخته در این فضا باعث نابودی خیلی از ارزش های انسانی می شود.

*شبکه های اجتماعی خروس بی محل در زندگی گروهی از زوجین

گاهی زن و شوهر به دلیل دوری در طول روز به جهت کار و خستگی روزانه، در پایان شب نیاز به حضور کنار هم و هم کلامی و فراهم کردن آرامش روحی دارند، اما گروهی از زوجین به جای توجه به یکدیگر مشغول شبکه‏ های اجتماعی می‏شوند. از سویی این مسئله نامناسب در زمان صرف غذا و میهمانی‏ها نیز اتفاق می‏افتد و باعث رنجش و ناراحتی یکی از طرفین و چه بسا تیرگی روابط می‏شود.

رضا ۲۸ ساله، متاهل و کارمند، می‏گوید: همسرم از شبکه های اجتماعی بیش از اندازه استفاده می‏کند و مسئله این است که در مواقع نامناسب مثل صرف غذا و میهمانی‏ها از این شبکه‏ ها استفاده می‏کند که باعث ناراحتی من و اطرافیان می‏شود. بارها ناراحتی ‏ام را توضیح داده ‏ام، اما او به این فضا معتاد شده و این  استفاده افراطی مرا نگران می‏کند.

افشار معتقد است: زمان بندی برای استفاده از شبکه‏ های اجتماعی علاوه بر استحکام روابط زوجین مبنای ارزشی جامعه است. جدا از وقتی که  فضای مجازی از زوجین می‏گیرد، مزایا و معایبی دارد که کاربران از آن مطلع نبوده و حواسشان نیست که استفاده نادرست چه آثاری به دنبال دارد. برخی از افراد اعتقاد به خوبی این فضا، آزادی عقیده و حضور دوستان دارند، در حالی که می‏توانستند در این مدت زیاد با همسر خود ساعات خوبی داشته و طعم احساس و دوست داشنتی‏های واقعی را درک کنند و مقید به چارچوب مقدس روابط زناشویی باشند نه ارتباطات بی قید و بندی که به مرور زمان حرمت زندگی افراد را به خطر می‏ اندازد.

*شبکه ‏های مجازی و سردی در عواطف زوجین

به نظر می‏رسد گاهی تعاملات انسانی نادرست در سست شدن روابط و زندگی زوجین تاثیر داشته  و آن ها را از هم دور می‏کند. به طوری که در  شهرهای بزرگ و با جمعیت بالا که دسترسی به امکانات ارتباطی مختلف فراهم است این روابط با حضور فرد سوم به جهت شبکه‏ های اجتماعی، دچار تزلزل شده و نتیجه آن در زندگی زوجین، طلاق است.

بهار، ۴۴ ساله، کارمند، دلیل اصلی از هم گسستگی زندگی‏ اش را وجود شبکه‏ های اجتماعی و در نهایت دوستی‏های بی سر انجام در این شبکه‏ ها عنوان می‏کند. روابط سرد در زندگی زناشویی باعث شده تا به ارتباطات در شبکه‏ های اجتماعی روی آورد و در نتیجه زندگی مشترکش را به دلیل وعده های پوچ مطرح شده از طرف افراد مجازیِ دوست نما از دست بدهد.

افشار جامعه شناس، معتقد است: در تمایل زوجین به شبکه‏ های اجتماعی یک طرفه‏ نگری به این تکنولوژی صحیح نیست، چرا که هر تعاملی دو طرفه است.در برخی موارد، اگر در یک خانواده زمان زیادی به فضای مجازی اختصاص داده می‏شود ممکن است مشکلاتی در رابطه زوجین بوده و بالطبع خللی وجود داشته که این شبکه‏ ها وارد روابط زن و شوهر شده است. در حالی که آنها می ‏توانستند به احساسات، گفتمان و روابط گرم بپردازند. مسئله ای که شاید اختصاص وقت به آن، اتفافات و روابط بیهوده در فضای مجازی را کم یا بر طرف می‏کرد. مدیریت درست می‏تواند به رابطه و زندگی زوجین کمک کند که اگر این مدیریت و بررسی نباشد خلا اتفاق افتاده و هر چیزی اعم از شبکه ‏های اجتماعی و افراد می‏توانند به زوجین و زندگیشان صدمه وارد کنند.

*نبود مدیریت فردی و استفاده‏ نادرست از شبکه ‏های اجتماعی

اگر استفاده اشتباه از شبکه های اجتماعی را یک آسیب و شناخت و استفاده درست را نوعی فرهنگ بدانیم در واقع پیش‏گیری اتفاق افتاده است. این مسئله درباره شبکه‏ های اجتماعی در قالب مدیریت فردی در اشخاص برای استفاده و عملکرد روابط انسانی محقق می‏شود. با مدیریت نکردن در استفاده از این ابزار آسیب‏های آن را وارد زندگی خود می کنیم. آسیب‏های این شبکه‏ ها مشکل نیست و هر روز می‏شود از این فضا دل کند. مشکل نتوانستن حل این مسئله و نداشتن قدرت تشخیص در استفاده است که به عدم مهارت و شخصیت فرد بر‏می‏گردد. همه عوامل غیر از شبکه ‏های اجتماعی هم می‏تواند در این اتفاق موثر باشد. شبکه ‏ها یک ابزار هستند و ما انسان‏ها می‏توانیم درست از این ابزار استفاده کنیم که تکنولوزی ما را در بر نگیرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

زندگی مشترک

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

فاش شدن نقش ترکیه در خان طومان توسط اسرائیل

فاش شدن نقش ترکیه در خان طومان توسط اسرائیل

اخبار داعش

به گزارش میهن گرام و به نقل از العالم :پایگاه امنیتی “دبکا فایل” اسرائیل اطلاعات تازه ای از نقش ترکیه در تسلیح تروریست های فعال در منطقۀ خان طومان منتشر کرد.

“دبکا فایل” نوشت که تروریست ها توسط ترکیه، و با حمایت مالی عربستان، به موشک های ضد تانک “میلان” مجهز شده اند. این پایگاه، همچنین، با طرح این ادعا که دست یابی تروریست ها به این موشک ها «یک کابوس برای ایران است»، افزود ایرانی ها تا پیش از حادثۀ خان طومان تصور نمی کردند که تروریست ها به چنین موشک هایی دست یافته باشند.

موشک‌ های ضد تانک میلان، ساخت فرانسه و از نوع هدایت شونده هستند که علاوه بر تانک‌ها می‌تواند اهداف ثابت را نیز هدف قرار دهند.

“دبکا فایل”، در ادامه نیز مدعی شد که اگر تروریست ها بتوانند همچنان به تسلیحات پیشرفته ای مانند موشک های ضد تانک و هواپیما دست یابند، به «یک نیروی نظامی قوی تر از ارتش سوریه، حزب الله و نیروهای ایرانی در سوریه تبدیل خواهند شد»!

عصر روز جمعه ۱۷ اردیبهشت، «جبهة النصره» و هم پیمانان سلفی اش حملۀ گسترده‌ و شدیدی را از چندین محور به شهرک «خان طومان» آغاز کردند که به سقوط آن منجر شد.

در این حمله غافلگیر کننده، ۱۳ مستشار ایرانی شهید و حدود ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند.

داعش

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

به هلاکت رسیدن دست راست ابوبکر البغدادی

به هلاکت رسیدن دست راست ابوبکر البغدادی

اخبار داعش :در ادامه به هلاکت رسیدن اعضا داعش این بار نوبت به یکی از افراد مهم این گروه تروریستی تکفیری رسید. در ماه های اخیر داعش تعداد زیادی از افراد خود را از دست داده است.

به گزارش میهن گرام :«طارق خلف عبدالله» یکی از نزدیک ترین عناصر و سران داعش به سرکرده این گروه تروریستی، در “دیرالزور” “سوریه” به هلاکت رسید.

رسانه های نزدیک به گروه تروریستی تکفیری داعش اعلام کردند: روز دوشنبه اخباری به «ابراهیم ابوبکر البغدادی» خلیفه خود خوانده داعش، واصل شد که حاکی از هلاکت «طارق خلف عبدالله» در دیرالزور بود.

«طارق خلف عبدالله» به عنوان دست راست البغدادی و یکی از سرشناس ترین چهره های این گروه تروریستی در سوریه شناخته می شد.

به گفته رسانه های داعشی، این تروریست برجسته، یکی از مورد اطمینان ترین افراد در نزد خلیفه دولت به اصطلاح اسلامی بوده و تاکنون چندین عملیات تروریستی بزرگ علیه دولت و مردم سوریه را هدایت و رهبری کرده است.

با گسترش حملات رزمندگان حزب الله، نیروهای مردمی و ارتش سوریه به مواضع داعش در ماه های اخیر، تعدادی از سران این گروه تروریستی در سوریه به هلاکت رسیده اند.

این حملات گسترده منجر به آزادسازی مناطقی از استان های “حلب”، “ادلب” و “دیرالزور” نیز شده است.

داعش

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

عکس و پیام تبریک مهدی پاکدل برای همسرش

عکس مهدی پاکدل

عکس بازیگران :برای مشاهده عکس و پیام تبریک مهدی پاکدل برای همسرش به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مهدی پاکدل با انتشار عکس زیر نوشت:

بارِش مهر و شعر
بانوى اردیبهشت
تولدت مبارک

عکس و پیام تبریک مهدی پاکدل برای همسرش

عکس و پیام تبریک مهدی پاکدل برای همسرش

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

خودکشی دختر ۱۲ ساله به خاطر ترس از تنبیه پدر

خودکشی دختر 12 ساله به خاطر ترس از تنبیه پدر

اخبار داغ

به گزارش میهن گرام :ظهر دیروز، سقوط مرگبار دختری ۱۲ ساله به بازپرس جنایی مشهد اعلام و تیم بررسی صحنه جرم راهی محل شدند. با حضور در محل، آنها با جسد دختر نوجوان درحالی مواجه شدند که از طبقه چهارم ساختمان سقوط کرده بود.

در بازرسی از جیب‌های دختر ۱۲ ساله، دست نوشته‌اش پیدا شد با این مضمون: «وسایلم را بین دوستانم تقسیم کنید. پدر و مادر عزیزم من شما را دوست دارم، اگر خودم را می‌کشم به خاطر شما نیست، به خاطر خودم است.»

در ادامه تحقیقات، پدر دختر نوجوان به بازپرس جنایی گفت: چند هفته پیش دخترم نمره پائین گرفت و مدرسه مرا خواست. زمانی که از ماجرا باخبر شدم، به شدت با دخترم برخورد کردم. امروز دخترم وسیله‌ای را که نباید به مدرسه ببرد، برده بود. مسئولان مدرسه از این موضوع باخبر می‌شوند و با من تماس گرفتند. به مدرسه رفتم و آنها یک هفته دخترم را از مدرسه اخراج کردند.

وی ادامه داد: دخترم در راه خانه، دست نوشته را می‌نویسد. او به خاطر ترس از من و اینکه مبادا دوباره تنبیهش کنم، دست به خودکشی زده است.

جسد دختر ۱۲ ساله به دستور بازپرس علی‌اکبر احمدی‌نژاد به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

اخبار حوادث

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

واکنش مریم امیرجلالی به شایعه حضورش در پارتی شبانه

واکنش مریم امیرجلالی به شایعه حضورش در پارتی شبانه

اخبار داغ :چند روز پیش بود که خبرهایی از حضور تعدادی بازیگر در یک پارتی شبانه منتشر شد که همچنان گمانه زنی ها درباره این بازیگران ادامه دارد. که این بار مریم امیرجلالی به شایعه حضورش در پارتی شبانه واکنش نشان داد.

مریم امیرجلالی در این باره نوشت :

خبر فوری .توجه درودبه دوستان خوب ونازنیم دردنیای مجازی شاید امروز دویست سیصدنفربامن تماس گرفتن که دیشب شبکه کثیف طپش اعلام کرده عده ای ازبازیگران دریگ پارتی شبانه حضور داشتن که مریم امیرجلالی هم دران پارتی حضورداشته وهمه دسگیر شدن باطلاع میرسانم بنده نه اهل پارتی هستم ودرحال حاضردرمسافرت بسر میبرم لطفا اطلاع رسانی کنید ممنون .

اخبار

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

اولین حاشیه بیرانوند با انتشار فایل صوتی منشوری

اولین حاشیه بیرانوند با انتشار فایل صوتی منشوری

اخبار ورزشی

به گزارش میهن گرام :انتشار یک فایل صوتی چند ثانیه ای از فحاشی یک فرد به خانمی که پشت خط بود باعث شد تا برخی این موضوع را به دروازه بان پرسپولیس نسبت دهند و وی نیز در این باره واکنش نشان داد و تهدید به شکایت کرد.

شنیده می شود این فایل صوتی به دست مسئولان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز رسیده است اما هنوز در مورد این که این صدا متعلق به دروازه بان پرسپولیس است اتفاق نظر وجود ندارد و احتمال می رود شخصی که صدایش منتشر شده شباهت زیادی به صدای بیرانوند دارد.

باید منتظر ماند و واکنش بعدی بیرانوند و کمیته اخلاق را در رسیدگی به این موضوع دید.

این اتهام برای یک ملی پوش بسیار سنگین است و نگارنده معتقد است بیرانوند باید تا انتها پای این اتهام بایستد و ناشر این فایل صوتی را به سزای عملش برساند مگر اینکه داستان فراتر از تصورات ما باشد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

ورزشی

  • محسن رمضانی
  • ۰
  • ۰

دانشگاههای برتر کشور از لحاظ اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

دانشگاههای برتر کشور از لحاظ اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

اخبار علمی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر کشور بر اساس اثرگذاری فناورانه و نوآورانه خبر داد و گفت: بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه‌های نخست را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌های جامع و دانشگاه‌های صنعتی کشور به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر اظهار کرد: تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش‌های اسلامی اساس سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری را تشکیل می‌دهد. یکی از ملزومات تحقق این اساس پیوند میان علم، فناوری و نوآوری است که نیازمند تولید علمی است که اثرگذاری فناورانه و نوآورانه داشته باشد. از سال ۱۳۷۳ شمسی، دنیا با شتاب بیشتری بدنبال تولید چنین علمی است، بنابراین تاکید یک‌جانبه و صرف بر کمیت تولید علم بدون در نظر گرفتن سایر ابعاد توسعه علمی باعث خواهد شد تا از مسیر تبدیل علم به ثروت و قدرت دور شویم.

وی افزود: تاکید یک‌جانبه بر کمیت، راهبردی اشتباه در تولید علم است و به تنهایی به توسعه علمی منجر نخواهد شد. همچنین این امر مغایر سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. از سال گذشته پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تمام اهتمام خود را در جهت تبیین ابعاد مختلف این سند بکار برد. مرجعیت و دیپلماسی علمی دو بعد دیگری هستند که همزمان با افزایش کمی تولید علم باید مورد توجه قرار گیرند. بعلاوه دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در کنار توجه به افزایش کمیت تولید علم باید برای اثرگذاری فناورانه و نوآورانه آن نیز برنامه‌ریزی کنند.

دهقانی تصریح کرد: یکی از روش‌های مرسوم برای سنجش میزان اثرگذاری فناورانه (Technological Impact) و نوآورانه علم (Innovational Impact)، «محاسبه میزان بکارگیری آن در تولیدات علمی بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع»، «بکارگیری آن در تولید اختراعات یا نوآوری‌ها»، «مشارکت دانشگاه و صنعت در پروژه‌های تحقیقاتی»،‌ «مشارکت با صنایع خارج از مرزهای ملی» است. بر اساس این چهار شاخص دانشگاه‌های کشور مورد رتبه بندی قرار گرفتند. در این رتبه‌بندی وزن این چهار شاخص به ترتیب ۳۰، ۳۰، ۱۰ و ۳۰ است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع مختلف در سطح بین‌المللی همانند دانشگاه‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از نتایج پژوهش‌های خود را در معتبرترین مجلات علمی بین‌المللی نمایه‌سازی می‌کنند. برای محاسبه مقدار این شاخص نمایه تامسون رویترز (آی.اس.آی) در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفت که یک فاصله ۱۰ ساله را شامل می‌شود. تعداد استنادهای صورت گرفته توسط هر یک از این پژوهش‌ها به کمیت تولید علم دانشگاه‌های کشور مورد اندازه گیری قرار گرفت که در دنیا آن را تحت عنوان اثرگذاری فناورانه علم می‌شناسند.

دهقانی خاطرنشان کرد: برای سنجش اثرگذاری نوآورانه علم میزان بکارگیری علم تولید شده در اختراعات ثبت شده بین‌المللی یو.اس. پتنت (US patent) شمارش شد. نظام ثبت اختراعات یو.اس. پتنت به همراه نظام اروپا (European patent) و ژاپن (Japanese patent) از مهمترین نظام‌های بین‌المللی در این زمینه محسوب می‌شوند که از مقبولیت جهانی برخوردارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: بخشی از نتایج پژوهشی که به صورت مقالات پژوهشی در سطح بین‌المللی منتشر می‌شوند، ماحصل فعالیت‌های مشترک بین دانشگاه و صنعت هستند. مجلات بین‌المللی که نتایج این پژوهش‌ها را منتشر می‌کنند، نشان می‌دهند که آیا این پژوهش‌ها نتیجه یک مشارکت درون مرزی هستند یا اینکه یک دانشگاه با جذب یک صنعت برون مرزی به انجام پژوهش پرداخته است. بنابراین در رتبه بندی صورت گرفته هر دو نوع همکاری مورد محاسبه قرار گرفت. باید در نظر داشت که انجام این دسته از پژوهش‌ها نیازمند وجود بخش‌های تحقیق و توسعه در بخش صنعت و همچنین قدرت دانشگاه در جذب صنایع است.

دهقانی افزود: بر همین اساس در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) رتبه‌های اول تا دهم را کسب کردند.

وی ادامه داد: در بین دانشگاه‌های جامع کشور به ترتیب دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه رازی، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی‌سینا، دانشگاه اصفهان و دانشگاه مازندران رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص دادند.

سرپرست ‌ISC خاطرنشان کرد: در بین دانشگاه‌های صنعتی به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم وصنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه صنعتی شاهرود بیشترین اثرگذاری فناورانه و نوآورانه را کسب کردند.

دهقانی اظهار کرد: سهم هر یک از دانشگاه‌های کشور از کل کمیت تولید علم و استنادهای دریافت شده کشور متفاوت است. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، نه ممیز دو دهم درصد از کمیت علم کشور تولید کرده است و در همین فاصله زمانی ۹.۷ درصد از استنادهای کشور را دریافت کرده است.

سرپرست ISC ادامه داد: همچنین میزان استنادهای دریافت شده از بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع و همچنین اختراعات ثبت شده در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر بنا بر نوع کمیت علمی که تولید می‌کنند، متفاوت است؛ بدین ترتیب در برخی دانشگاه‌ها علم تولید شده اثرگذاری فناورانه و نوآورانه بیشتری داشته است. به عنوان مثال ۳.۶ درصد از کل استنادهای دریافت شده توسط دانشگاه تهران از سوی بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع صورت گرفته است و ۰.۲ درصد از استنادهای صورت گرفته از اختراعات ثبت شده توسط کشورهای مختلف دنیا در نظام ثبت اختراعات یو.اس. پتنت بوده است.

دهقانی افزود: مقالات پژوهشی تمامی تولیدات علمی دانشگاه‌ها را تشکیل نمی‌دهند، اما آنچه امروزه در سطح کشور با عنوان کمیت تولید علم مرسوم شده، عمدتا انتشار نتایج پژوهش‌ها در معتبرترین مجلات بین‌المللی را در بر می‌گیرد. با توجه به اهمیت این دسته از انتشارات نه فقط در سطح کشور، بلکه در سطح بین‌المللی نیز این بخش از تولیدات علمی دانشگاه‌ها مورد تاکید بسیار زیادی قرار می‌گیرند.

وی گفت: دانشگاه‌های مختلف با نسبت‌های مختلفی با بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع همکاری می‌کنند، از همین رو سهم مقالات حاصل از مشارکت با یک بخش صنعتی از کل مقالات از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال سهم مقالاتی که دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت صنایع در مجلات بین‌المللی منتشر کرده است ۲.۸ درصد از کل تولید علم این دانشگاه است و همچنین ۰.۵ درصد از کل کمیت تولید علم این دانشگاه با همکاری صنایعی از خارج از کشور صورت گرفته است.

دهقانی خاطرنشان کرد: هر چند کمیت تولید علم در طی سال‌های گذشته بیش از هر چیز به عنوان سنجه‌ای برای توسعه علمی مورد استفاده قرار گرفته است، اما دنیای علم بدنبال کمیتی علمی است که اثرگذاری فناورانه و نوآورانه نیز داشته باشد. این مساله به روشنی در سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است. بر همین اساس تمایز بین علم کاربردی و علم بنیادی از طریق شمارش میزان بکارگیری آن در بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع یا اختراعات ثبت شده از یک طرف و میزان استفاده از آن در محیط‌های غیر صنعتی مانند دانشگاه‌ها مشخص می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان حرکت در مسیر توسعه پایدار است، توانایی تشخیص بین علم کاربردی و علم بنیادی به منظور ایجاد تعادل در تولید علم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دانشگاههای برتر کشور از لحاظ اثرگذاری فناورانه و نوآورانه

علمی

  • محسن رمضانی